To Δημόσιο Πανεπιστήμιο

Κ. Χρυσόγονου, Γνωμοδότηση για την συνταγματικότητα του ν. 4009/2011 

Μπ. Ανθόπουλου, Πανεπιστήμιο και Σύνταγμα. Το άρθρο 16 και η πανεπιστημιακή μεταρρύθμιση

Ψήφισμα της Γενικής Συνέλευσης του Τμήματος Κοινωνικής Διοίκησης 

Η γενικότερη οικονομική κρίση της χώρας διαπλέκεται με την κρίση στο χώρο των ΑΕΙ σε ένα εκρηκτικό μείγμα. Και πριν από το νέο νόμο τα προβλήματα του δημόσιου πανεπιστημίου ήταν ιδιαίτερα οξυμμένα: η χρόνια υποχρηματοδότηση επέτεινε ακαδημαϊκές υστερήσεις και αγκυλώσεις, ενώ δεν ήταν σπάνια φαινόμενα στασιμότητας και νεποτισμού που συντηρούνταν από κλειστά και εξωθεσμικά συστήματα προσωπικών σχέσεων.
Ο νέος νόμος 4009/2011 δεν έδωσε λύση στα προβλήματα αυτά. Από την αρχή το Υπουργείο επέλεξε μια τακτική ευθείας υπονόμευσης του κύρους του δημόσιου πανεπιστημίου και των εκπαιδευτικών λειτουργών του, στην καλύτερη περίπτωση διογκώνοντας υπαρκτές παθογένειες, συνηθέστερα δε καταφεύγοντας σε αβάσιμες αμφισβητήσεις του κύρους και της ποιότητας της πανεπιστημιακoύ έργου.
Οι διακηρυγμένοι σκοποί του νόμου ήταν ο εκσυγχρονισμός, ο διεθνής αναπροσανατολισμός και η θεσμική «κάθαρση» της συναλλαγής. Οι μέθοδοι όμως που επιλέχθηκαν για την υλοποίησή τους ήταν η ευθεία αμφισβήτηση όλων των εσωτερικών δημοκρατικών διαδικασιών του Πανεπιστημίου και η καθιέρωση αξιολογικών κριτηρίων μονομερώς προσανατολισμένων στην αγοραία αποτελεσματικότητα. Πέραν των πολλών επιλογών αμφισβητούμενης συνταγματικότητας, που θα κριθούν από τα αρμόδια Δικαστήρια, η θεσμική εμμονή για τον περιορισμό των κρίσιμων αποφάσεων σε μονοπρόσωπα ή ολιγομελή όργανα χωρίς άμεση εκλογή από τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας δεν θα βελτιώσει την αποτελεσματικότητα και θα ενισχύσει τις τάσεις αδιαφάνειας και συναλλαγής. Για παράδειγμα, ο Κοσμήτορας θα έχει την δυνατότητα να διαμορφώνει εν λευκώ επταμελή εκλεκτορικά σώματα για την εκλογή ή την εξέλιξη όλων των μελών ΔΕΠ χωρίς κλήρωση και χωρίς την γνώμη των συναδέλφων του γνωστικού αντικειμένου, ακόμη και εάν ο ίδιος είναι εντελώς άσχετος με την υπό προκήρυξη θέση.
Η υπεράσπιση του ανθρωπιστικού και του δημόσιου χαρακτήρα του Πανεπιστημίου, ώστε να μην εκφυλιστεί σε απλό βραχίονα ικανοποίησης των αναγκών της αγοράς, η επαναβεβαίωση των δημοκρατικών αρχών λειτουργίας του, η περιφρούρηση του δικαιώματος της ακαδημαϊκής ελευθερίας και έκφρασης και του πανεπιστημιακού ασύλου αποτελούν όρους για την επιτυχία οποιασδήποτε εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης.  Ο νέος νόμος δεν εξασφαλίζει καμιά από τις προϋποθέσεις αυτές και για το  λόγο αυτό η ακαδημαϊκή κοινότητα θα πρέπει να αντιτάξει την διεκδίκηση θεσμικών λύσεων συμβατών με το Σύνταγμα, τις ανθρωπιστικές και δημοκρατικές παραδόσεις του ελληνικού Πανεπιστημίου και τις ανάγκες του τόπου.





Στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας η συνταγματικότητα των διδάκτρων των μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών
Με τη σημαντική απόφαση ΣτΕ (Γ' Τμ., Επταμελής) 2714/2010 παραπέμπεται στην Ολομέλεια το θέμα της συνταγματικότητας των διδάκτρων των μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών. H υπόθεση, μετ'α αναβολή, θα συζητηθεί την 1η Απριλίου.

Οι κινητοποιήσεις στο Πανεπιστήμιο του Middlesex κατά των οικονομικών περικοπών και τρομοκρατίας σε βάρος μελών ΔΕΠ (Μάιος 2010)

Οι κινητοποιήσεις στην Καλιφόρνια κατά των περικοπών στους προϋπολογισμούς των Πανεπιστημίων

Υπερασπίζοντας τη Φιλοσοφία στο Midllesex. Άρθρο του J. Wollf

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναζήτηση στο ιστολόγιο